Terus mara tanpa gentar..

Monday, November 2, 2009

Demi Melayu, Perdengarkan..

Mari kita sama-sama hayati sajak yang disampaikan bersahaja oleh Adi Putra ini



Meremang roma aku bila mendengar Adi menyebut tak kan melayu hilang di dunia. Semangat ketuanan melayu ini yang kita semua mahu. Biar tersemat sejak dari kecil. Jangan hanya ditanam dengan semangat politik semata-mata tetapi berfikiran jauh untuk memajukan bangsa tuan tanah iaitu bangsa melayu.

Semua kaum di Malaysia harus sedar, bahawa Melayu adalah tuan asal dan tidak boleh diberi sesuka hati kepada kaum lain. Seperti mana contoh, jika kamu mempunyai syarikat dan syarikat itu maju hasil usaha pekerja kamu, adakah kamu mahu sedekahkan syarikat kamu itu kepada pekerja kamu??Sedangkan mereka hanya datang dengan kosong dan meraih rezeki daripada kamu.

Begitu lah Malaysia. Melayu sangat bermurah hati memberi kerakyatan kepada kaum lain dan membenarkan mereka menjalani kehidupan malah skarang telah menguasai ekonomi di Malaysia. Lebih dari itu, mereka sekarang menuntut macam-macam. Sedarlah wahai keling-keling semua, ini bukan tempat asal mu. Wahai cina sepet, kamu beruntung di Malaysia. Jangan mencabar ajtidiri peribumi sejati.

1 comment:

sayapunmelayu said...

Bukan salah kaum lain. Melayu tu sendiri yang lalai. Tengok laa betapa ramai orang Melayu dekat pusat serenti.Ala lagipun Melayu dekat Malaysia ni bukan lah pure sangat. Semua dah kacuk.

"Melayu mudah lupa"--pernah dengar kan?